May 14, 2020 7:02:00 PM

Isokin organisaatio taipuu nopeaan liiketoiminnan kehitykseen – VR toteutti Columbia Roadin kanssa ravintolavaunun verkkokaupan neljässä päivässä

VR toteutti yhteistyössä digitaalisen kaupan konsulttiyhtiö Columbia Roadin kanssa neljässä työpäivässä ravintolavaunun verkkokaupan. Koko innovaatioprojektin läpivienti ideasta tarjouspyyntöön ja toteutukseen kesti vain 1,5 viikkoa.

Kaupan kautta kantakaupungissa asuvat helsinkiläiset voivat ostaa VR:n ravintolavaunun kuuluisia lihapullia sekä muita suosikkiannoksia toimitettuna suoraan kotiovelle. VR:n tavoitteena oli kehittää uutta liiketoimintaa ja tarjota ratkaisuja sujuvaan arkeen poikkeusoloissa. Ajatus verkkokaupasta syntyi VR:llä huhtikuun lopussa.

“Verkkokauppaprojekti Columbia Roadin kanssa todisti, että VR:n kaltainen iso organisaatio pystyy läpiviemään liiketoiminnan kehitysprojekteja osaavan kumppanin kanssa nopeasti ja joustavasti. Verkkokaupalla mahdollistamme ravintolaliiketoiminnan osittaisen jatkumisen, ja saamme ennen kaikkea arvokasta oppia lisäpalveluiden myyntiin tulevaisuudessa”, kertoo VR Groupin CDO Antti Kleemola.

“Kun on selkeä tavoite ja suunnitelma, nopeaa ja kevyttä pilotointia saa tehtyä kaiken kokoisissa organisaatioissa. Toteutus onnistuu, vaikka mukana on monen eri toiminnon ja yrityksen edustajia”, sanoo Columbia Roadin Suomen liiketoimintajohtaja Eero Martela.

Ensimmäiset tilaukset tulivat verkkokaupan kautta vain puoli tuntia sen avaamisesta, ja myynnin kehitys on ollut suotuisaa siitä lähtien. Lisäksi VR on saanut hyviä kehitysehdotuksia esimerkiksi jakelualueen laajentamisesta kuluttajilta ympäri Suomen.

“Asiakkaamme ovat ottaneet uuden palvelun positiivisesti vastaan ja sähköinen lihapulla-automme on päässyt hyvin vauhtiin. Tulemme jatkossakin varmasti nopealla aikataululla testaamaan uusia liiketoimintamalleja”, kertoo VR:n kaukoliikenteen palveluista ja ravintolatoiminnasta vastaava palvelujohtaja Piia Tyynilä.

Columbia Road on VR:n kasvukumppani digitaalisissa kanavissa.

Verkkokauppaan

Eero Martela
Suomen liiketoimintajohtaja, Columbia Road
eero.martela@columbiaroad.com

Antti Kleemola
CDO, VR Group
Yhteydenotot VR Groupin media deskin kautta, p. 029 434 7123

Piia Tyynilä
Palvelujohtaja, VR
Yhteydenotot VR Groupin media deskin kautta, p. 029 434 7123

Columbia Road on Pohjoismaiden johtava digitaaliseen myyntiin erikoistunut konsulttiyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista myynnin optimointia ja automatisointia asiakashankinnasta digitaalisten kanavien kehittämiseen ja asiakkuuksien kasvattamiseen. Futurice-konserniin kuuluva yhtiö on kasvanut keskimäärin 70 % vuosivauhtia ja työllistää tällä hetkellä 100 konsulttia Helsingissä ja Tukholmassa. Sen asiakkaita ovat sekä kuluttaja- että B2B-yritykset, kuten Marimekko, SAS ja Lassila & Tikanoja.